• Datation du document présenté: Vers 1459
  • Tradition: France - bibliothèque municipale de Besançon
    Copie en français
    Manuscrit 1371
    Vélin.- Reliure en carton (13 cahiers de 8 feuilles reliés par 6 cordelettes tressées).- 275 mm x 210 mm.- 101 feuillets.- Vers 1459
  • Abstract: Premier traité - Chapitre 2 - "Le second chapitre monstre quelle chose est santé"

📜 Le Régime de Santé par Guy Parat (vers 1459)

 

Le second chapitre monstre quelle chose est santé.

 


f° 7v°


 

Comme il ait esté desclairé qu’il est besoing d’avoir ung art de conserver et garder la santé, laquelle ne puet estre conservee par industrie d’art, si l’en ne scet avant quelle chose est santé. Il fault a present ce declairer. Et n’est mon intention de traicter fors de la santé de la personne, car la consideration de la santé des bestes appartient aux philosophes naturelz et non pas aux medecins.

Je dy donc que santé est une disposicion du corps humain par laquelle il puet, sans quelque blessure ou douleur sensible, faire et excercer les oeuvres deues et convenables a sa nature. Et ceste bonne disposicion est premier et principallement es parties et membres du corps, qui n’ont en eulx mesure, diversité ou difference, comme la char, les os, veines, nerfs et aultres semblables parties. Et n’est aultre chose fors une amesuree moderation et bonne et deue attremparité des qua/tre premieres qualitez : c’est assavoir de challeur, moisteur, froidure et secheresche. Et se appelle des phisiciens complexion. Secondement ceste bonne disposicion et santé est es membres que les phillosophes appellent organiques, c’est a dire ayans distinction et difference en eulx-mesmes, comme la teste, les bras, la main, le pié et aultres pareilz membres.

Ces membres, diz-je, ont difference entr’eulx-mesmes, car en la teste se tiennent diverses parties, comme le cerveau, les cheveulx et aultres plusieurs. Et en la main sont les cinq doys. Et semblablement est es aultres membres. Ceste disposicion doncques estant en eulx, n’est que seullement une attrempance moderé moderee [sic] des dessusdicts quatre qualitez. Mais aussy est bonne et deue proportion de la grandeur et quantité des membres, et de leur nombre figure en situation. Et a ce que

 


f° 8


 

la main ou le pié puissent estre ditz sains et haitiez, il ne suffist pas qu’en eulx n’y ait excez de challeur, froideur, moiteur et secheresse, mais avec ce, que fault que la main ait le nombre deu de ses dois, et qu’ilz soient en bonne ordre et convenable situacion. Car, si les doys ou l’en mect les anneaulx estoient situez ou lieu du grant doy que l’en appelle doy monstrant, ou si le contraire estoit, aussi si la main avoit six ou sept doys, comme il advient aucunefoiz, certes l’en ne pourroit lors dire icelle main estre saine, quoyqu’elle fust bien attrempee en challeur et aultres qualitez. Et semblablement doyt l’en doit jugier des aultres membres. Au sourplus, la santé et bonne disposicion, tant des membres aians en eulx disposicion et diversitez, comme de ceulx qui n’ont pas ceste difference, requiert que iceulx membres soient joings deuement, sans quelque separacion, ne desjoings. Car, ja soyt ce que les membres non aians distinction fussent convenablement complexionnez et ceulx qui ont diversité eussent composicion, nombre et situacion deus, neantmoins on ne les pourroit dire estre sains et chaistiez, s’ilz n’estoient bien ensembles et joings et assemblez.

Ad ce doncques que les membres soient en bonne santé, il fault que ceulx qui sont sans diversité aient moderee et attrempee complexion. Et ceulx que l’en appelle organiques, qui ont en eulx ceste diversité, soient en eulx bien et deument compossez. Et si fault que tous ceulx soient uniz et joings ensemble. Et toutes ces choses assemblees rendent le corps de la personne sain et haitié, car la santé de tout le corps sourt et procede de la bonne disposicion de tous les membres, tant principaulx comme moins principaulx.

Et, pour recuillir doncques en bref ce qui a esté demené au long, nous disons que, pour la parfaicte santé de tout le corps, il est neccessaire que les membres et parties du corps qui sont sans difference, soient bien attrempes et moderez es quatre premieres qualitez dont a esté parlé; et aussy neccessaire que les membres organiques, qui ont diversité en eulx, soient deument colloquez et situez; et si est besoing que toutes les partiez du corps soient bien assembleez, jointez et unies ensemble, car, si les membres differens estoient desjointz et partiz, et ceulx qui ont diversité estoient separez et eslongnez l’un de l’autre, la santé du corps en seroit empeschee et troublee, comme dit est. Nous avons doncques assez declaré quelle est santé, de laquelle garder et conserver [nous] voulons bailler la maniere.