📜 Le Régime de Santé par Guy Parat (vers 1459)
Le quatreiesme chapitre traitte du dormir.
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Pour ce que dormir et veiller sont aucunement du nombre des mouvemens corporelz appartenans a la partie vegetative et sensitive selon Avicenne, il est convenable, apres qu’on a determiné de l’excercice, traicter du dormir et du veillir, car dormir est ung grant repos et veiller est comme soy mouvoir et excercicer.
Nous devons doncques savoir que dormir moderamant renforce la vertu naturelle et la rent puissante a parfournir et accomplir ses oeuvres et ses operations, et fait reposer la vertu sensitive. Item, par dormir, la viande se digere et est baillé secours a la foyblesse et debilité, qui procede d’aucuns resolucions comme de travail ou de oeuvre charnelle ou de couroux ou d’autre chose qui trop eschauffe le corps dont il se consumme et affoiblit. Pour ce, dit tres bien Gallien, que nature est moult aidee et confortee par dormir. Et pour certain, le dormir est chose tres neccessaire et proufitable a toutes gens, et par especial, aux personnes de grant eage, car il les conserve et entretient en bonne moisteur. Et, a ceste cause, dit Gallien qu’il avoit accoustume de mangier toutes les nuitz de la pourree de laictus, car elle fait dormir; et les espices aromatiques attrempent la froideur desd. laictues.
Item je n’ay pas entencion de traitter icy si les vertuz appartennentes a la partie sensitive se reposent en dormant, laquelle question et demande se fait d’aucuns, a l’occasion du mouvement du cuer et du poulmon pour plusieurs choses aussi que aucuns gens font en songeant comme se ilz veillassent. Et ce advient
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tant es operations des sens de dedens comme des vertuz motives, par lesquelles l’en meut son corps de lieu en aultre, comme aucuns vont en dormant de place en aultre. Et ne traitteray point a present de ces choses, car ceste matiere a aultre part son lieu. Mais, je vuiel icy seullement parler des biens et fruitz qui viennent de dormir moderement et des inconveniens aussy qui sourdent de dormir desmesurement, desquelz l’en a aucunement parlé cy-dessus.
Comme donques l’en disoit nagueres, dormir moderement conforte moult la digestion et aide a la challeur et a acomplir. Item fait que les membres prennent mieulx leur nourissement et que on se purge plus aisement des superfluitez qui restent des viandes.
S’ensuyt la manie de user de dormir pour soy maintenir en santé. Premier, l’en ne doit point dormir avant mangier mais apres. Et n’est bon dormir incontinent apres sa reffection prinse, ains doit l’en attendre que la viande ait prins sa residence en l’estomac et qu’elle soit descendue et devallee au fons d’icelluy. L’en ne doyt aussy lors faire exercice ou labeur, mais l’en se doit reposer de la pensee et du corps. Et n’est lors point bon soy mettre a lire ou a ouir choses subtilles et difficilles a entendre ou l’engin puisse avoir travail. Mais l’en puer [sic] lire et ouir choses et besongnes plaisantes et joyeuses qui soient aisees a comprendre, comme sont histoires plaisans des roys ou saincts et doulces chansons et instrumens, et generallement toutes choses qui pevent esjouir. Et, si l’en appercoit que la viande descende longuement et lentement de la bouche de l’estomac, on se puet alors pourmener doulcement et souefvemant jusques ad ce que la viande soit descendue.
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Et ce doit l’en bien garder de dormir avant ce temps, car l’en sentiroit en son estomac et au ventre bruit, enfleure et douleur et ne sauroit l’en dormir doulx ne plaisaument, mais labourieux et nuysant a la personne, comme empeschant et corrumpant sa digestion. Et, se apres que la viande sera descendue aucun desire dormir quant il aura sentu les fumees doulces et souefves eslever au cerveau qui cause le secret naturellement, lors est bon satisfaire, obtemperer et obeir a nature et la contenter. Et, si c’est en esté, l’en doit choisir pour dormir lieu froit non relent et reumatique. L’en se doit aussy bien garder qu’on ne dorme que les soulliers soient aux piez, car ce nuist beaucoup a la veue et engendre une ardeur au corps. Et est bien a noter quant on veult dormir, l’en doit adviser que tous les membres soient bien couvers, car, comme dit Avicenne, soy couvrir fort en dormant et eslever son auriller hault affin d’avoir le chief hault, aide a conforter la digestion.
Item nous devons savoir que l’en doit dormir premier sur le costé dextre et n’y doyt-on gueres arrester, et ce fait descendre mieulx et plus parfaictement descendre la viande. Puis l’en se doit retourner sur le costé senestre et sur cestui, puet-on longuement reposer et dormir pour faire avancer la digestion. Et, quant l’en pense que la viande soit digeree, il est bon soy reposer sur le costé dextre affin que plus aisement le nourrissement puisse aller de l’estomac au foye et que les superfluitez de la premiere digestion puissent mieulx et plus franchement descendre. Et doit l’en dormir tant et si longuement que la premiere digestion qui se fait en l’estomac soit accomplie
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et que le nourrissement vienne au foye qui est le lieu de la seconde digestion. Mais l’en ne puet mesurer ne declarer precisement la quantité dudit temps pour ce qu’elle se varie selon la diversité des complexions et eages, car ceulx qui sont de chaulde complexion et qui ont bon estomac et puissant a digerer et usent de viandes de legiere digestion et si n’en prennent gueres, telles gens digerent bien tost et leur est bon dormir pou, comme l’espace de six heures ou sept au plus. Mais, ceulx qui sont de froyde complexion et qui ont l’estomac debile et foyble a digerer et touteffoiz manguent en plus grant quantité, doyvent dormir plus longuement, c’est assavoir huit ou dix heures. Et ceulx qui tiennent le moien entre les dessusd. ont besoing de dormir moyenne espace de temps. Et est a noter que l’en doit avoir regard si les vertus sensitives de la personne sont lassez et travaillez, car de tant que les sens ont plus eu de travail, ont [sic] doit dormir plus longuement.
Mais, pour ce que nous avons dit dessus qu’on ne puet precisemant declarer le temps que l’en doit dormir, aucun pourroit demander comme il sauroit congnoistre et appercevoir quant on auroit souffisaument dormy et contenté nature. Et a ce, l’en puet respondre que on le puet congnoistre par les choses que s’ensuyvent, c’est assavoir : que l’en sent tout son corps et mesmement le cerveau estre legier et semblablement les yeulx et prunelles; mais quant le corps est pesant et endormy et que on sent aucunes eructuations et sangloutz qui ont aucunement la saveur et goust de la viande, ce sont vrays
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signes que l’en n’a pas assez dormy. Nous devons aussy savoir que de tant que l’en dort plus fort et plus parfondement ou fermement, l’en se repose mieulx et fait plus de biens ung tel dormir et ce appert par ceulx qui sont exercicez et qui sont en retour en convalescence d’aucune maladie, car telz dorment en la maniere que dit est. Et parlons icy du vray et natural dormir et non pas de celuy qui rent les gens comme insensibles, comme on voit de appoplexie.
Item nous devons savoir que, a gens sains et haitiez, n’est pas convenable dormir sur le ventre, car ce pourroit faire teurdre le col et de bouter et travailler l’estomac. Et touteffoiz, il semble que Avicenne loue tellement dormir, mais c’est a ceulx qui ont foible estomac et qui ne pevent aisement digerer. L’en ne doit pas aussy dormir le ventre dessus ne dessoubz, car telle maniere de couscher est disposicion et cause d’ancheoir en plusieurs maladies comme dit Avicenne, c’est assavoir en appoplexie, en frenesie, en estourdissement et endormissement de tous les membres et en une maladie nomee incubus que le peuple appelle canquemare, et en plusieurs autres maladies semblables. Et devons savoir que ceulx qui languissent et qui sont fort affoibliz et debilitez se couchent voulentiers en ceste maniere et mesmement on voit ce advenir a ceulx qui s’en vont mourir.
Fault aussi noter que le meillour dormir et le plus naturel qui puissent estre, est celui qui se fait de nuyt comme dit Ypocras, car dormir de jour dispose et prepare a plusieurs dangereuses maladies pour ce que la clarté et lumiere du jour et le bruit qui se fait n’est point convenable au dormir;
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mais est le jour ordonné a veiller et soy excercicer et labourer, et la nuit est ydoisne a dormir pour ce qu’elle est plus froide que le jour. Item elle est plus coye tant a l’ame comme au corps. Au sourplus, l’en doit diligeaument considerer qui [sic], apres son dormir, l’en doit bien nettoier son corps et purger de toutes superfluites et non pas seulement par aller a chambre et uriner mais aussy par escousser, crascher, mouscher et nettoier ses narines. L’en doit aussy sa teste [nettoyer] et laver son visaige et ses mains.
Le IIIIe chapitre traicte du veiller et du dormir [sic].
Nous n’avons besoing de largement parler du veiller. Et par ce que dessus a esté dit du dormir, l’en doit assez entendre comment l’en doit user du veiller, car, selon la sentence de Aristote, ung contraire se congnoit par son contraire. Et comment dormir moderement est cause de plusieurs biens au corps, pareillement plusieurs grans fruitz sourdent de veillir deuement et moderement, car veille deue et moderee accroit et augmente l’appetit, conforte les membres de dehors, esveille et esmeut les esperitz et les fait aller par tout le corps et jusques aux parties de dehors, sans lesquelz esperitz les membres ne se pourroient mouvoir ne excercicer. Et touteffoiz, cestuy excercice est moult neccessaire ainsy que dit a esté dessus.
Item comment veiller et dormir moderement entretienent la personne en santé, aussi, si on en use excessivement et indeuement, plusieurs maladies s’en ensui-
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-vent, car dormir desmesurement prepare et dispose le corps a appoplexie et epilencie, qui est maladie caducque, item paralisie et insensibilité; et generallement, il engendre toutes maladies moistes, come reume et passions de la rate et autres semblables maladies. Item il amolist et lasche les nerfs et est cause de paresce, oste aussy et estaint l’appetit et tres souvent engendre fievres et appostumes. Et, ce que nous avons a present dit et [=est] prins et extrait d’Avicenne. Item veiller oultre mesure fourcheiche le corps, affoiblit le sens et leurs vertuz, amoindrit et diminue le povoir de digerer et dispose le corps a toutes maladiez qui consumment et anc[ou é]antissent la personne.
Item nous n’avons pas a present intencion de tractier du veiller et du dormir qui ne viennent pas de nature, ne de parler des causes dont ce procede, mais traictons seullement des choses naturelles servans a soy conserver en santé.